New Zealand part 2 - Reisverslag uit Harewood, Verenigd Koninkrijk van Linda & Jasper - WaarBenJij.nu New Zealand part 2 - Reisverslag uit Harewood, Verenigd Koninkrijk van Linda & Jasper - WaarBenJij.nu

New Zealand part 2

Blijf op de hoogte en volg Linda & Jasper

25 Februari 2015 | Verenigd Koninkrijk, Harewood

In Kaikoura (in het Oosten van het Zuidereiland) hadden we op dinsdagochtend nog een trip gepland om te zwemmen met wilde dolfijnen. We hadden de vroege tour geboekt, dus dat betekende dat we om kwart over 5 in de ochtend bij de touroperator moesten zijn. Mooi vroeg het bed uit dus! We kregen daar een wetsuit aangemeten en werden na een veiligheidsbriefing met bussen naar de boot gebracht. Kleine bootjes gelukkig met een mannetje of 14, dus helemaal prima. Eenmaal op zee kwam de zon prachtig op en na een kwartiertje varen kwamen de eerste dolfijnen in zicht. De kapitein zocht een mooi plekje op, en plons! Here we go!!
Aangezien de dolfijnen wild zijn en ook wel nieuwsgierig moet je dus zorgen dat ze jou interessant vinden door o.a. rare geluiden te maken of snel rondjes te zwemmen. Even de schaamte voorbij en maar een beetje koerend door de zee zwemmen (echt, Toeter van de Snorkels was er niks bij) en rondjes draaien, en verdomd de dolfijnen komen dan een kijkje bij je nemen. Echt bijzonder gaaf! Soms lukt het ook niet, maar in totaal hebben we op 3 verschillende plekken mogen zwemmen en de laatste keer was het gaafst in mijn ogen. Toen kwam er een hele groep dolfijnen onder ons door zwemmen! Wauw!! Daarna mochten we ons op de boot weer omkleden en konden we nog even foto's maken van de dolfijnen. En ja, we hadden weer geluk en ze gaven weer een mooie spring- en duikshow weg!! Een mooie ervaring om nooit te vergeten!
Aangezien we zo vroeg op pad waren gegaan, waren we dus ook vroeg terug op de camping (uurtje of 9). Even een snelle douche en toen werd het wel tijd om Kaikoura achter ons te laten en op weg te gaan naar de Westkust. Via prachtige weggetjes over heuvels en bergen, kwamen we in Greymouth aan. Hier hebben we een camping aan zee en hier slapen we gewoon een nachtje om de volgende dag verder te trekken naar Frans Jozef (een plaatsje met mooie bergen en gletsjers).
Onderweg komen we een roadsign tegen die zegt: "wandelen in de boomtoppen" (in het Engels dan hė....). Dus wij denken leuk! Dus de afslag erop eraf, en goedgemutst richting incheckbalie. Blijkt de wandeling ongeveer een uurtje te duren, maar dan moet je wel 38 dollar per persoon entree betalen. Beetje heel erg overdreven veel dus vonden wij. Dan maar geen boomtoppen!!
Stukje verder komen we bij een bedrijfje uit die helicoptervluchten verzorgt.....hhhhmmmm dat is toch wel wat interessanter! Na kort overleg besluiten we een korte vlucht over een rivier en een gletsjer te maken. Tochtje van zo'n 18 minuten. Och en zo kwamen we dan toch iets hoger over de boomtoppen! Een erg mooie ervaring met fantastische uitzichten! Daarna zijn we nog even naar de Frans Jozef gletsjer gelopen (wandeling van ca. 1,5 uur). Maar die vonden we wel een beetje tegenvallen. Waarschijnlijk omdat we in Argentinië zo'n immense gletsjer gezien hebben, dat daar niet zoveel meer tegenop kan. Iets verderop ligt de Fox gletsjer, maar we besluiten om deze over te slaan en door te rijden naar het plaatsje 'Haast'.

Drie huizen een golfbaan, een camping en een supermarktje waar bijna niks te krijgen is....dat is dus 'Haast'. Aangezien we toch ergens moeten slapen, boeken we hier een tentsite en besluiten om dan maar lekker een eitje te bakken die avond! Tevens worden we in 'Haast' helemaal opgegeten door de sandflies (soort van onschuldige fruitvliegjes die keihard bijten....niet lief!) De volgende ochtend rijden we weer verder en gaan we iets meer richting het zuiden. Eigenlijk kunnen we in 2 uurtjes in Wanaka zijn (ons doel van vandaag). Maar we nemen rustig de tijd en stoppen bij een paar watervallen en meertjes onderweg. Super omgeving, en lekker rustig (als je langs de Aziaten met hun camera's heenkijkt). En halverwege de middag arriveren we dan uiteindelijk in Wanaka. Daar een camping opgezocht en ons nog meer geïrriteerd aan de Aziaten. Ze staan niet alleen iedere keer met hun dikke camera's in de weg, maar ook nemen ze de gehele campingkeukens in bezit en weigeren om Engels te spreken (of ze kunnen het niet). Stelletje aso's! Maar goed, de volgende dag zijn we doorgereden naar Queenstown. Een klein (mega toeristisch) stadje aan een meer. Ze hebben daar een skilift waarmee je de berg op kunt. En bovenaan nog een kleinere lift waardoor je bij een soort van rodelbaan komt. Lijkt leuk voor kinderen, maar er waren meer volwassenen die zich helemaal aan het uitleven waren. Wij dus ook!!! 3 keer zijn we van de rodelbaan afgegaan, en het was echt superleuk!! 'S avonds zijn we lekker uit eten gegaan, in het kader van Valentijnsdag. Heerlijk Maleisisch gegeten en elkaar romantisch in de ogen gestaard haha!

Zondag 15 februari zijn we afgereisd naar Manapouri, omdat we vandaaruit een boottocht gaan maken langs de sounds (fjorden) van Doubtfull. Wederom een dorpje van niks, maar wel weer prachtig aan een meer en heel erg rustig! We hebben geluk, want we kunnen nog net een plekje op de enige camping hier krijgen. Maar de sandflies zijn ook hier weer in volle getale aanwezig, dus rustig zitten is niet echt aan de orde. Jasper heeft 's nachts nog even de wekker gezet om live verslag van de wedstrijd Zwolle - Go Ahead Eagles te luisteren, en na een uurtje of 2 kwam hij weer dolenthousiast terug de auto in! Wiehoeoeoe!! 0-1 gewonnen!!
Onze boot richting Doubtfull Sound vertrekt om half 11 's morgens, dus we staan op tijd weer op. Na een uurtje varen over een prachtig meer, komen we weer aan land, en daar stappen we vervolgens in een bus. Na 3 kwartier rijden stoppen we om vanaf een berg Doubtfull Sound te bekijken. Een ongelofelijk prachtig plaatje. We rijden verder naar beneden en stappen daar weer in een boot om 3 uur lang tussen 'de sound' (een soort van fjorden) door te varen. Erg indrukwekkend en ook hier hebben we weer wat zeehonden gezien. 3 uur was misschien wel wat lang, maar och we hoefden die dag toch verder niks! Daarna dus ook nog weer terug met de bus en de boot, en we hadden er een complete werkdag van 8 uur opzitten! Zwaar leven hoor!!
De volgende ochtend vertrekken we richting Mount Cook, wat één van de bekendste en mooiste bergen/gletsjers van Nieuw Zeeland is. Als we het plaatsje Twizel voorbij zijn waar we nog even een paar boodschappen gedaan hebben, komen we op een weg terecht richting Mount Cook met uitzicht op witte bergen en daarvoor strekt zich een helderblauw meer uit! WoW!!! Prachtig plaatje! Even later arriveren we op een soort camping/parkeerplaats en vinden daar een mooi plekje voor 'Arnold'. En we hebben een mooi uitzicht op een prachtige berg. Als de zon daarachter verdwijnt blijkt het toch wel wat frisjes te zijn. Uiteindelijk liggen we dus vroeg in bed, en gaan de volgende ochtend de 'Hooker track' (wie hier de namen verzint weet ik niet, maar bizar!!) lopen. 1,5 uur lopen naar een meertje bij de Mount Cook en dan weer 1,5 uur terug wandelen. Een mooie wandeling, en m'n nieuwe wandelschoenen doen het prima!!
Tegen het begin van de middag trappen we Arnold weer aan richting het Oosten en komen we na een uur of 2 aan in Oamaru. Hier boeken we een camping voor 2 nachten en eigenlijk doen we hier niet veel anders dan een beetje kaarten, koken en bijslapen. En we beginnen ons te oriënteren op Australië! Afgelopen week hebben we nl het bericht gekregen dat Caroline (vriendin van Jasper en ook van mij :)) 10 dagen met ons mee gaat reizen in Australië!!! Super, super, super tof!! Daar kijken we erg naar uit!
Nu ben ik aan het schrijven en worden we opgeschrikt door een soort rare vogels die een soort van scheetgeluiden maken haha. Prrrwwww klinkt het de hele tijd. Nou ja zeg!! Jasper probeert ze te verjagen, maar we zien niet zoveel in het donker. Nou ja, ze schijnen hier geen gevaarlijke beesten te hebben, dus het zal wel weer loslopen :)
De volgende ochtend rijden we door naar het plaatsje Timaru, waar we 2 nachtjes blijven en ook niet zoveel doen. De rust die af en toe heerlijk is hier in Nieuw Zeeland, begint ook een beetje saai te worden. In de plaatsjes waar we komen kun je soms een kanon afschieten en dan komt er nog geen mens op straat. We missen dus een beetje levendigheid/gezelligheid.
Zondagochtend (de 22e) reizen we verder naar Christchurch. Onderweg stoppen we nog even in Geraldine om naar een oldtimer auto/tractor museum te gaan, waar we een paar mooie golden oldies treffen, en ook nog oude machines en ploegen etc.
We hopen dus dat Christchurch iets gezelliger is! Waarschijnlijk wel, want morgen hebben we afgesproken met Anna en Simon die hier wonen. We hebben hen in Peru ontmoet tijdens de wandeling naar de Machu Pichu. Dus leuk om ze weer te zien!
Overdag maken we "Arnold" van binnen even helemaal schoon (soort van klisma haha), en tegen een uurtje of 3 in de middag lopen we naar de kroeg waar we met Anna en Simon hebben afgesproken. Gelukkig waren we aan de vroege kant gaan lopen, want we hadden om 5 uur afgesproken, en ik dacht dat het ongeveer een half uurtje lopen was. Nou ja, vrouwen en afstanden inschatten gaat dus niet goed samen. Uiteindelijk hebben we dus 1,5 uur gelopen naar de betreffende kroeg. En toen we net een plekje gevonden hadden in dit trouwens erg leuke huiskamer/bierencafé, kwamen Anna en Simon ook al aanlopen. Erg leuk om ze even weer te zien en te spreken. Uiteraard alle reisverhalen uitgewisseld en nog even lekker een hapje gegeten samen. Zij waren met de auto, en hebben ons daarna weer fijn bij de camping afgezet!
De volgende ochtend vroeg opgestaan om "Arnold" naar de wasserette te brengen (ja, ook z'n snoet moest nog even gewassen worden) om hem vervolgens in te leveren. Daaaaaaaag Arnold!!! We vonden Tina fijner, maar je hebt ons zonder technische mankementen veilig door Nieuw Zeeland geleidt. Daarna nog even in Christchurch rondgewandeld en de naweeën van de aardbevingen zijn nog steeds behoorlijk zichtbaar. Overal bouwputten en geïmproviseerde winkels van zeecontainers. Ook hebben we nog een kijkje genomen bij het aardbevingen museum. Best indrukwekkend!
Vanavond slapen we nog in een hostel en morgenochtend vliegen we al in de vroege uurtjes naar Melbourne (Australië).
Daaaaag Nieuw Zeeland, je bent prachtig mooi, schoon, vriendelijk maar toch ook een tikkeltje saai!

• 25 Februari 2015 - 10:45

Ellen Nijhof:

Een erg zwaar leven hebben jullie... haha.. Maar tegen de levendigheid van Zuid-Amerika kan niks op volgens mij. Super dat Caroline met jullie mee komt reizen! Geniet van Australie en probeer vooral boven Brisbane (Fraser Island and Whitsundays) mee te pakken als jullie tijd hebben! Enjoy! xx

• 27 Februari 2015 - 09:37

Patsy:

Hai lieverds,

Veel plezier bij de Aussies, grappig om te lezen hoe jullie NZ hebben ervaren en omschrijven als 'saai'. Het is niet wat wij er van vonden, maar ik begrijp wel wat jullie bedoelen......
    Dus nu op zoek naar Skippy en de koala's? Succes met het scoren van een campertje, bem benieuwd hoe jullie hem/haar gaan noemen na Tina en Arnold
    :-)

Kissssss van Patsy

• 18 Maart 2015 - 13:29

Martine Dragt:

Jaaaa, op naar Australië. Daar kan ik weer over meepraten. Rob klonk heel wat enthousiaster over NZ en Patricia zo te lezen ook. Dus misschien toch maar eens zelf gaan ervaren. Veel plezier Down Under. Een wandeling door the Olga's als alternatief voor Uluru beklimmen is zeer aan te raden.